آذربایجان

وبلاگ اختصاصی آذربایجانی ها

آذربایجان

وبلاگ اختصاصی آذربایجانی ها

این وبلاگ با این که برای مطالب متنوعی است ولی بیشتر در مورد تبریز و ویژگی های آن و اشعار شاعرین آذربایجانی (ترکی زبان) به زبان های ترکی و فارسی و... زیاد تر پرداخته میشود.
سازنده: مبین هیکلی
نام دبیرستان : دبیرستان علیزاده 1

کلمات کلیدی

شاعر تبریزی

شعر استاد شهریار

شرح حال شاعران تبریزی

شعر بهجت تبریزی خان ننه

شاعر جناس

سلطان جناس

شرح حال استاد شهریار

شاعر معروف تبریزی

شاعر تبریز

حیدر بابا

بهجت تبریزی

استاد شهریار

نوحه محرم دیر خانم زینب عزاسی استاد شهریار

نوحه محرم دیر خانم زینب عزاسی

نوحه ترکی محرم دیر خانم زینب عزاسی

نوحه استاد شهریار محرم دیر خانم زینب عزاسی

مرثیه محرم دیر خانم زینب عزاسی

مرثیه استاد شهریار محرم دیر خانم زینب عزاسی

محرم دیر خانم زینب عزاسی

متن شعر محرم دیر خانم زینب عزاسی

شعر محرم دیر خانم زینب عزاسی

شعر ترکی محرم دیر خانم زینب عزاسی

نوحه مشهور حسینه یرلر آغلار گویلر آغلار

نوحه مشهور استاد شهریار حسینه یرلر آغلار گویلر آغلار

نوحه حسینه یرلر آغلار گویلر آغلار

نوحه ترکی حسینه یرلر آغلار گویلر آغلار

مرثیه استاد شهریار حسینه یرلر آغلار گویلر آغلار

شعر مشهور حسینه یرلر آغلار گویلر آغلار

شعر حسینه یرلر آغلار گویلر آغلار

شعر استاد شهریار حسینه یرلر آغلار گویلر آغلار

بایگانی

شرح حال استاد نصیر پایه گذار

پنجشنبه, ۲۰ مهر ۱۳۹۶، ۰۱:۴۶ ب.ظ

شرح حال استاد نصیر پایه گذار




نصیر پایگذار متخلص به ” نصیر ” در یازدهم بهمن ماه سال ۱۳۱۱ متولد شد. پدرش مهدی کارمند راه آهن بود.

ابتدائی و متوسطه را در شهر مرند و دانشسرای مقدماتی را در تبریز به پایان رسانیده و به عنوان معلم در شهر مرند شروع به کار کرد. یک سال رئیس تربیت بدنی مرند بود و به تبریز منتقل شد و در سال ۱۳۴۲ از دانشکده ادبیات تبریز در رشته زبان و ادبیات فرانسه لیسانس گرفت و در دبیرستانهای دخترانه و پسرانه تبریز – انستیتو بازرگانی، انستیتو تکنولوژی، مرکز مربی کودک، دانشسراهای مقدماتی و راهنمائی تحصیلی، دانشگاه تبریز به تدریس تربیت بدنی و ژیمناستیک و زبان فرانسه پرداخت. مدتی مدیر مسابقات دانشگاه تبریز بود.

در سال ۱۳۶۱ از آموزش و پرورش تبریز بازنشسته شد. مدت ۱۰( ده ) سال در دانشگاه آزاد اسلامی به طور قراردادی در سمت های مختلف خدمت کرد و مدتی تدریس تربیت بدنی میکرد یک سال نیز در دانشگاه نبی اکرم ( ص ) تدریس تربیت بدنی کرده است. در سال ۱۳۸۲ از دانشگاه آزاد اسلامی تبریز بازنشسته شد.وی مدتی انجمن شعر شهریار دانشگاه آزاد اسلامی تبریز را مدیریت می کرد.

نصیر مدت ۱۲ سال در سمت رئیس هیئت ژیمناستیک آذربایجان شرقی و مدتی نیز نایب رئیس فدراسیون ژیمناستیک ایران بود. وی دوبار به دعوت دولت آلمان به عنوان رئیس هیئت ژیمناستیک آذربایجان شرقی در جشنهای بزرگ بین المللی ( ژیمناسترادا ) در شهرهای برلین و هانور آلمان شرکت کرده است.

وی شعر سرودن را از کلاس پنجم ابتدائی شروع کرد و اغلب انشاهای خود را منظوم می نوشت.در سال ۱۳۶۹ اولین کتاب شعر نصیر به نام تاریمین تئللری و اشک شمع در دو زبان فارسی و ترکی منتشر شد و بزودی نایاب شده و به چاپ دوم رسید.در سال ۱۳۷۹ کتابهای : جلوه های جناس در شعر فارسی ( تک بیتی و دو بیتی های جناس ) باللی بایاتیلار و ایپک خیاللار از این شاعر چاپ و پخش گردید.

وی در اشعار خود از صنعت جناس بهره فراوان برده است. آقای دکتر منوچهر مرتضوی تاریخ نگار نامدار عارف و حافظ شناس بزرگ درباره نصیر می گوید:” شعرهای جناس ترکی نصیر هر یک، یک شاهکار بوده و اشعار جناس فارسی نصیر حال و هوای دیگری دارد. یک بیتی ها و دوبیتی های جناس ایشان در ایجاد موسیقی و آهنگ و زیبایی کلمات بی نظیر بوده و موجب غنی تر شدن زبان و ادبیات شده است. نصیر راستی ام الجناس است “نصیر درباره خود میگوید: جناس در شعرهای فارسی و ترکی من در خواب و بیداری جاریست و همیشه اگر هم خودم نخواهم جناس در شعرهایم صیرورت دارد و این موجب لذت من می شود.

آقای دکتر اکبر حریری از فضلای شهر تبریز و استاد دانشگاه تبریز ” نصیر ” را الهه جناس و ایهام لقب داده است.روان شاد آقای احمد شایا ” آلاو ” شاعر و محقق و نویسنده چیره دست که در کلاس دوم متوسطه معلم نصیر بود. در روزنامه دیواری ” مشعل ” که هفتگی منتشر میشد و نصیر خود یکی از گردانندگان آن بود نوشته بود : ” با این قریحه و استعداد نصیر ” در آینده یکی از شعرا و نویسندگان بزرگ خواهد بود.



“نشریه ” حازار شعر آخشاملاری ” شبهای شعر خزر استانداری استان الازیق ترکیه در قسمت بیو گرافی نصیر می نویسد: به وضوح می توان گفت که تا به امروز کسی در زبان فارسی و ترکی به اندازه ایشان شعر جناس نسروده و نیز به اندازه ایشان عاقلانه با کلمات بازی نکرده است. بدین سبب در ایران نصیر پایگذار را پدر شعر جناس نامیده اند.کتاب “ فارسی عمومی ” که در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز تدریس می شود یک صفحه اش را هم به ” نصیر ” اختصاص داده و از اشعار جناس ایشان به عنوان شاعر جناس گوی معاصر نام برده است.



اشعار جناس ایشان ده ها بار از شبکه های چهار و پنج تلویزیون و همچنین از تلویزیونهای ارومیه، و رادیو تلویزیونهای ترکیه، نخجوان، باکو، نروژ و اکثر کشورهای ترک زبان بارها پخش شده است.وی به عنوان نماینده شعرای ترک زبان ایران به دعوت استانداری استان الازیق به ترکیه سفر کرده و به برنامه های بسیار موفقیت آمیزی داشته است.وی دوبار یکی به دعوت وزارت امور خارجه ایران به مناسبت افتتاح سر کونسولگری ایران در جمهوری خود مختار نخجوان در پارلمان آنجا با اشعار خود شوری به پا کرده و یک بار هم به دعوت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تبریز در نخجوان برنامه موفقیت آمیزی داشته است.



کتاب ” اشک اسب ” داستانهای واقعی نصیر در سال ۱۳۸۲ از طرف سازمان ملی جوانان ایران اثر برگزیده انتخاب شده و به دریافت لوح تقدیر و جوایز نفیسی نایل شده است.” نصیر ” چندین سال با هفته نامه فرهنگ آفرینش دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان خبرنگار، شاعر و نویسنده با آن هفته نامه همکاری داشته است و بارها مورد تقدیر قرار گرفته است وی مدت یک سال با ماهنامه ” جوالدوز ” که به مدیریت خانم زهره وفایی در تبریز منتشر میشد همکاری داشته و به نامهای: یولسوز، تورآتان ” نصیر ” و کم رو در آن مطالب طنز، شعرهای جناس فارسی و ترکی و داستان نوشته است و در آن ماهنامه از ایشان مطالب بسیار جالب و دلچسب چاپ و منتشر شده است.



نصیر در اکثر روزنامه ها شعر و مطلب می نویسد و با روزنامه عصر آزادی تبریز همکاری نزدیک دارد. اشعار جناس نصیر سبب غنی تر شدن زبانهای فارسی و ترکی شده و او با اشعار جناس خود هزاران لغت زیبا و بدیع و جالب به این دو زبان به ارمغان آورده است. به جرات می توان گفت که صنعت شعر جناس را در فارسی و ترکی از خواص به عوام هدیه کرده و توده را با زیبائیهای شعر جناس آشنا و علاقمند کرده است.



وی در سال ۱۳۵۶ ازدواج کرده و ثمره آن یک پسر و یک دختر می باشد پسرش مهدی خلبان هواپیمایی مسافری و دخترش در رشته کامپیوتر فارغ التحصیل شده و هم اکنون در یک کار هنری اشتغال دارد.همسرش خانم غزال اکبری مرحوم ، دبیر ورزش دبیرستانهای تبریز بوده و یکبار هم به دعوت دولت آلمان به شهر هانور سفر کرده و در جشن بین المللی بزرگ ژیمناستیک شرکت کرده بود. ” نصیر ” در حادثه ای ایشان را از دست داد و یک ضربه سخت و جبران ناپذیری به نصیر وارد کرد. روانش شاد باد.



وی همیشه میگفت با اینکه دلم می خواهد صد سال عیش و زندگانی کنم ولی آرزو دارم جوانمرگ شوم این مطلب را ده ها بار تکرار کرد و این خود یک تضاد بود و او به ناچار در سال ۱۳۶۴ چنین سرود

نظرات (۳)

۰۲ دی ۹۷ ، ۱۹:۳۵ پدرام همتی
با عشق و تمام واژه های زیبا سلام میکنم خدمت استاد بزرگ شعر و ادبیات و هنر و انسانیت
در طول تمام زندگی از زمانیکه مقام استاد را فهمیدم تا امروز که بچه هام نیز عاشق استاد شده اند، آرزو داشته ام، راه و مرام ایشان را داشته باشم که فوق العاده انسان بزرگیست.چندبار که محضر استاد بودم،  زمان بی معنی شده بود، این انسان کمیاب وبرای تمام بشریت گرانبهاست. با تمام وجود عاشقشم

واقعا اشعار ایشون شاهکار عشق و روابط عاشقانه اس.یاشاسین استادم(نصیر پایگذار)

استاد نصیر پایه گذار شاعر جناس- محور :
شعر ترا استاد-نصیرم ! صد بار نیوشیدم/
اما شگفتا که باز هم دلم خاهد ، چونکه نه- سیرم ! //

شما «نصیر »ی و من « نه-سیر» !

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی